Miniškolka Lumpík
Výchovně vzdělávací program miniškolky Lumpík nese název “Jaro, léto, podzim, zima, u Lumpíka je nám prima”.
Vzdělávací program miniškolky Lumpík vychází z Rámcově vzdělávacího programu pro předškolní výchovu. Cílem školního vzdělávacího programu je rozvíjet dítě přirozenou cestou prostřednictvím prožitkového učení a praktických zkušeností. Veškeré aktivity jsou organizovány tak, aby děti byly podněcovány k vlastní aktivitě a experimentování. Vzdělávací nabídka odpovídá mentalitě předškolního dítěte a potřebám jeho života. Je dítěti tematicky blízká, pochopitelná, přiměřeně náročná, dítěti užitečná a prakticky využitelná.
Děti nejsou neúměrně zatěžovány, či neurotizovány spěchem a chvatem.V prvních dnech a měsících se zaměřujeme na adaptaci, samostatnost, sebeobsluhu, pravidla chování, bezpečnost, rozvoj spolupráce a kamarádství.
Výchovně vzdělávací činnost je vedena tak, aby:
- se děti cítily v pohodě (po stránce fyzické, psychické i sociální)
- aby se rozvíjely v souladu se svými schopnostmi, možnostmi a současně byl podněcován jejich harmonický rozvoj
- aby měly dostatek podnětů k učení a radost z něho
- aby bylo posilováno sebevědomí dětí a jejich důvěra ve vlastní schopnosti
- aby byl dostatečně podporován a stimulován rozvoj jejich řeči a jazyka
- aby se děti seznamovaly se vším, co je pro jejich život a každodenní činnosti důležité
Formy vzdělávání:
- uskutečňují se během celého dne ve všech činnostech
- jsou založeny na přímých prožitcích dítěte, na vyváženosti spontánních aktivit, řízených činností ve skupinkách nebo individuálně, vychází z dětské volby, z dětské zvídavosti a potřeby „objevovat“
- mají charakter hry, zábavy a zájmových činností v oblasti rozumové, literární, dramatické, dopravní, hudební, výtvarné (kreslení, malování, modelování,lepení, koláže, otisky, zpívání, tančení, hraní divadla, básničky, čtení pohádek, hra na klávesy, orientace v prostoru a čase = datum, den v týdnu, roční období, svátky a tradice, říkanky podle ročního období, základní matematické představy, číselné a početní pojmy...).
- Výchovně vzdělávací program odpovídá základním požadavkům pro výchovu a vzdělávání dětí předškolního věku.
- Je přizpůsoben vývojovým fyziologickým, kongnitivním, sociálním a emocionálním potřebám dětí této věkové skupiny a dbá, aby tato vývojová specifika byla při vzdělávání dětí v plné míře respektována.
- Je sestaven tak, aby umožňoval rozvoj a vzdělávání každého jednotlivého dítěte v rozsahu jeho individuálních možností a potřeb.
- Vzdělávací činnosti jsou zpracovány do BLOKŮ, které tvoří – TÉMATA a PODTÉMATA
BLOK: JARO
V tomto bloku si uvědomíme změny v přírodě spojené s příchodem jara i to, že lidská nedbalost narušuje přirozenou a pro lidi potřebnou krásu a čistotu životního prostředí.
Budeme se snažit chápat, že člověk může přírodě pomáhat, ale i škodit a uvědomíme si, jak je důležité pečovat o své okolí a prostředí, v němž žijeme..
- Při vycházkách pozorujeme jevy živé a neživé přírody, které jsou na sebe úzce vázány.
- Vedeme děti k citovému prožívání bezprostředního vztahu k okolí, provádíme činnosti, které dětem přinesou konkrétní zkušenosti a vytvoří základ k reálným představám.
- Všímáme si prvních příslibů jara (teplý vítr a déšť, přilétají ptáci, na stromech se objevují pupeny).
- Pozorujeme květiny a seznamujeme se s cyklem růstu květin a rostlin.
- Symbolem jara jsou mláďata. Kromě pozorování a pojmenovávání se děti učí znát, kde zvířata žijí a co k životu potřebují.
- Zpíváme písně o zvířátkách, modelujeme, kreslíme a čteme příběhy a pohádky, které následně reprodukujeme a dramatizujeme.
- V době velikonočních svátků seznamujeme děti s tradicí, zvyky a výrobky umělecké tvořivosti - velikonoční dílnička (kraslice, pečení velikonočního cukroví, beránka, setí trávy, nácvik koled).
- Vedeme děti k pracovním činnostem (úklid hraček, svého místa po výtvarných činnostech, osobních věcí v šatničce, pomoc při prostírání), učíme je vážit si lidské práce.
- Před oslavami dne matek hovoříme s dětmi o práci maminek, posilujeme úctua lásku nejen k matce, ale k celé rodině.
Témata:
☼ Vítáme tě sluníčko
☼ Veselý dvoreček
☼ Svátky jara
☼ Měsíc květů
☼ ZOO
Činnosti
- Vycházky = pozorování změn v přírodě ( počasí, růst trávy, vůně květin, život včel, motýlů apod.
- Výtvarné a kreativní činnosti = jarní květinové tvoření, přáníčka, výroba dekorací s jarní a velikonoční tematikou, modelování, práce s papírem - kytky (skládanky, vystřihovánky, lepení)
- Já a jaro, zvířátka, mláďata, malba, kresba s využitím vlastního pozorování a zkušenosti
- Rychlení semen za oknem
- Bylinková zahrádka na okně
- Veselé vaření = pomazánky z jarních bylinek, pečení velikonočního cukroví, medové srdíčko pro maminku, domácí zmrzlina ....
- Písničky, básničky, říkanky s jarní tematikou
- Písničky, básničky ke Dni matek
- Dramatizace krátkých veršovaných pohádek:
Budka kdo v tobě bydlí
Neposlušná kůzlátka,
O dvou umíněných kozách
O kohoutkovi a slepičce
- Veselý dvoreček - hravé učení (zvířátka na statku) = výukový program pro nejmenší
- Máme rádi zvířata - exotická zvířata = půldenní výlet do ZOO
- Den Země pod Špilberkem = divadelní představení pro nejmenší a pestrý program se spoustou soutěží pod hradem Špilberk
- Pohybové, tvořivé hry a činnosti = napodobování pohybů zvířat, kačenky se batolí, žabky skáčou, housenky se plazí, motýl létá,...
- Hudebně-pohybové a soutěživé hry:
Na vodníka
Housenka
Žlutý míč - sluníčko poskakuje po obloze a byhýbá se mrakům
- Stavby z písku
- Naučit se třídit odpady a uplatňovat hygienické návyky při manipulaci s odpady.
- Naučit se a používat nové pojmy- např. Kontejnér, recyklace.
Náš cíl
• Poskytnout dětem tu nejlepší kombinaci rodinného prostředí, zábavy, výchovy
a vzdělávání.
• Doplňovat rodinnou výchovu a v úzké vazbě na ni pomáhat zajistit dítěti prostředí
s dostatkem mnohostranných a přiměřených podnětů k jeho aktivnímu rozvoji a
učení.
• Naší snahou a cílem je, aby se v naší miniškolce děti cítily příjemně, bezpečně,
radostně a spokojeně.
• Aby miniškolka pro ně byla místem, kde mají kamarády a vznikají první přátelství.
• Aby se těšily, co zase budeme dělat, co si budeme vyprávět a na co si budeme
hrát.
• Aby prošly tímto krásným a bezstarostným obdobím a formou her a prožitkového
učení získaly co nejvíce poznatků.
Danka Snášelová
Mikuláškovo náměstí 15
625 00 Brno
tel. 724 729 063
e-mail: dankasnaselova@seznam.cz
https://www.skolka-lumpik.cz/